Elektrik Arıza Bakım Yönetim Sistemi


Günümüzde elektrik enerjisinin dağıtımı görevini yerine getiren dağıtım şirketlerinin geniş bir alanda yerine getirilen saha çalışmalarını maliyetlendirme ve arıza-bakım/onarım çalışmalarını analiz ederek, sonuçlarını sahaya yansıtma ve elektrik şebekesini iyileştirme, bunun sonucunda artık mevzuatın da bir gerekliliği olan elektrik kesinti sürelerini en aza indirme çabası(1*), bu çalışmanın ana amacıdır.



1.GİRİŞ: Yapısı itibarıyla elektrik dağıtımı, geniş bir alanda yapılması gereken,TEDAŞ ın özelleştirme idaresine devri ile beraber yaşanılan özelleştirme sürecinde de,bu geniş alanda verilen hizmetin bir şekilde maliyetlendirilmesinin kaçınılmaz olduğu bir hizmet olarak önümüzde durmaktadır.Arıza-Bakım çalışmaları ,elektrik dağıtım şirketinin hizmet verdiği bölgenin tamamında,şehir merkezlerinden başlayarak tüm ilçe,belde,köy ve mezralarda yerine getirilmesi gereken kesintisiz bir çalışmadır.Arıza ve bakım/onarım amaçlı olarak sürekli saha çalışması yapan bu ekiplerin çalışmalarının maliyetlendirilmesi,şüphesiz görevli dağıtım şirketinin önümüzdeki dönemde mevzuatın da bir gereği olarak yapacağı ve her yıl EPDK na sunacağı tarife yapısının oluşmasında,gelir-gider hesaplarında,direkt olmasa bile endirekt olarak muhakkak yapılması ve çıktılarından yararlanılması gereken bir çalışmadır.Kayseri ve Civarı Elektrik T.A.Ş, 21 Elektrik dağıtım bölgesi içerisinde,18.dağıtım bölgesi olan Kayseri İlinde,elektrik dağıtımını üstlenmiş olup, yukarıda sıralanan gerekçelerle, 2006 yılı başından itibaren,arıza ve bakım onarım çalışmalarının,elektronik ortamda veritabanına kaydedilmesi amacıyla,bağlı İlçelerden bir tanesinde başlatmış olduğu pilot çalışmayı,2006 yılı içerisinde İl merkezi ve tüm diğer ilçelerinde yaygınlaştırmış ve 2007 yılında da düzenli raporlarla sonuçları değerlendirmeye başlamıştır.Burada;Kayseri İli ve İlçelerinde,Elektronik İş(E-İş) çalışması kapsamında uygulanmaya başlanan ve çıktıları alınan bu proje,adım adım incelenecek,başlangıçta arıza kayıt ve takip programı ve yapılmış olan arıza kod sistematiği hakkında bilgi verilecek,sonrasında ise 4 yılı aşkın bir süredir devam eden veri girişleri sonucunda elektronik ortamda oluşan arıza envanteri,alınan çıktı raporlarıyla incelenerek,örnek bir dağıtım şebekesi arıza yapısı ve çözüm önerileri irdelenmiş olacaktır.


I.BÖLÜM

ARIZA BAKIM YÖNETİM SİSTEMİNE GENEL BAKIŞ

1.ARIZA KAYITLARININ ALINMASI:Arıza girişlerinde,ilk yapılması gereken,daha önceki yıllarda arıza kayıt defterlerine kaydedilen arızanın,artık elektronik ortamda kaydedilmesidir.Arıza ihbarını yazılı ya da sözlü olarak alan işletme elemanı,arızanın yerini,tarifini,arızanın geliş zamanını,arızaya çıkılan zamanı ve ekip şefini bilgisayara kaydeder.Bu kısma arızanın künyesi denilebilir.Arıza Kayıt Defterleri ve Koltuk Ambarlarında kullanılan Malzeme Çıkış Defterleri aslında bu programın kullanılmaya başlanmasıyla beraber geçerliliğini yitirmiş fakat geçici bir süre daha teyit mahiyetli kullanımlarından sonra kaldırılmasında hiçbir mahsur kalmamıştır.


Tablo.1.Arıza Kayıtları Giriş Ekranı
2.ARIZA PARAMETRELERİNİN TANIMLANMASI: Sahada yapılan arıza ve bakım/ onarım çalışmalarında,iş süreçlerini ve arıza maliyet kalemlerini belirleyen üç ana unsur göze çarpmaktadır.Bunlar:1.Eleman (Sahada arıza veya bakım/onarım çalışmasını yapan ekibin üyesidir.)2.Alet (Arıza veya bakım/onarım çalışmasında kullanılan Araç ve ekipmandır. )3.Malzeme(Arızanın giderilmesi aşamasında veya bakım/onarımda kullanılan malzemelerdir.)

2.1.ELEMAN:Bir arızaya gönderilen ekip,bir ekip şefi nezaretinde genelde bir arızacı ve şoförden oluşur.Burada değişken,genelde arızacı sayısıdır.Ekipte göreve giden tüm elemanlar,sicil kodlarıyla çağrılarak,çalışma süreleri ile beraber bu alana kaydedilirler.Aşağıdaki arızada biri ekip şefi olmak üzere üç kişilik bir ekibin, bir saat süreli bir çalışma yaptıkları görülüyor.Oran kısmı,personel servisinden alınan,elemanın saatlik ücretini göstermektedir.Program,personel,ambar servisleriyle entegre çalışmakta olup,buralardaki malzeme,alet ve personel ücretlerini güncel değerleriyle almaktadır.İşletmelerde arıza girişleri yapabilen eleman sayısı her geçen gün artırılmış,buradaki yeni veri girişi yapan elemanlarla birlikte yaşanan hatalı iş emri girişleri ciddi bir takiple giderilmiş,tolere edilmiş ve standart bir noktaya ulaşılmıştır.
Uzun vadede kurulabilecek Şirket Performans Sistemi için buradan pek çok reel bilginin alınabileceği görülmüştür.


2.2.ALET:Arıza çalışmalarında öncelikle ekibi arıza mahalline sevkeden araçlar,bu alanda plaka numaralarıyla çağrılmakta ve kaydedilmektedir.Tüm araçların saatlik maliyetleri,makine ikmal servisince bakım yönetim sistemine geçilmeden önce hesaplanarak,programa bu bedellerle kaydedilmişlerdir.Bunun dışında,yine arızada kullanılması muhtemel olan megger,multimetre,pensampetmetre,makas,hızar…v.s gibi aletler de bu alanda gösterilmektedir.Her arızada kullanılması muhtemel olan bir alet çantası tanımlaması yapılarak,buna Genel Alet Çantası adı verilmiş(GNL-ALET),bu alet çantası içerisine pense,tornavida,kontrol kalemi tanımlanmış ve her arızada bir kez girişi zorunlu tutulmuştur.


2.3.MALZEME:Arızanın giderilmesinde kullanılan her türlü malzeme,adlarıyla tanımlanarak bu alana girilmektedir.Tüm malzemelerin güncel birim fiyatlarını program,ambar servisiyle entegre çalışarak oradan almaktadır.Kullanıcı,sadece kullandığı malzemenin adını ve adedini girerek bu alanı kapatmaktadır.Koltuk Ambarlarında yaşanan en büyük sorun olan,çıkışı yapılan ve iş süreçlerinde kullanılan malzemelerin kontrol edilebilmesi sorunu çözülmüştür.Programa geçme aşamasında tüm işletme koltuk ambarlarının sayımı yapılarak,ambarlarda mevcut malzeme adetleri programa işlenmiş ve bu adetler ilgili İşletme Sorumluları tarafından takip edilmeye başlanmıştır.Arıza girişi esnasında aşağıdaki ekrana işlenen kullanılmış malzemeler,ambar adedinden otomatik olarak düşmektedir.Haftalık/Aylık/Altı aylık/Yıllık kullanılan malzeme cinsleri ve miktarları birkaç dakika içerisinde döküm raporlarından tespit edilerek,İşletmenin bir sonraki dönemde talep edeceği malzeme miktarlarını tespite yardımcı olabildiği gibi,genel malzeme satınalmalarında ve ambarlarda yaşanan uzun süreli atıl malzemenin azaltılmasında çözüm oluşturacaktır.

Tablo.4.Malzeme Kayıtları Giriş Ekranı

3.ARIZA KODLARI:Programın devreye alınması öncesinde,en ciddi çalışma arıza kodlarının belirlenmesi kısmında yapılmıştır.Altı aya yakın bir süre,değişik boyutlardaki arıza kodlamalarını arıza çalışanlarının kullanma performansları incelenmiş,yüzlerce arıza kodundan oluşabilecek kabarık bir listeden özenle kaçınılarak,kullanıcılar tarafından;en sade,en kolay ulaşılabilen bir arıza kod sistematiği geliştirilmeye çalışılmıştır.Arıza Kod Sistematiği oluşturulurken,Problemler-Sebepler ve Çözümler sıralaması takip edilmiş,Tablo.6 daki örnekte görüldüğü gibi,OG arıza problemi olan bir noktada 4 tane sebep sıralanmış ve çözümler kısmında da hangi çözümün bu arızada uygulandığı alan açılmıştır. Tablo.5 de, tanımlanmış beş adet ana arıza ve iş kalemi gözükmekte olup, Tablo.6 da ise Şebeke Arızalarının alt sınıfları ile beraber, problem-sebep ve çözüm sistematiği gösterilmiştir.

4.SONUÇ RAPORLARI ve DEĞERLENDİRİLMESİ:Kayseri şehir merkezinde ve 12 ilçede, 2006 yılı başından itibaren devam eden arıza girişleri,bu konuda ciddi bir veri oluşmasına ve bu verilerin değerlendirilmesi,çözüm önerilerinin sahaya yansıtılması gereğini ortaya çıkarmıştır.Bu amaçla yapılan çalışmalarda,eleman,alet,malzeme ve arıza başlıklarını detaylandıran 15 adet döküm raporu hazırlanarak sisteme işlenmiş ve çalışır hale getirilmiştir.Herhangi bir ilçede görev yapan İşletme Şefi,istediği anda aşağıda başlıkları görülen bu raporların çıktısını alarak,personel,arıza,malzeme ya da alet etüdlerini yapabilmekte,buna göre gereken tedbirleri uygulamaya koymaktadır.

4.1.ARIZA ANALİZ RAPORU:Bir işletme bölgesini,arıza anlamında,belli zaman diliminde,en güzel inceleme imkanı sağlayan maliyet raporlarından bir tanesidir.Aşağıda da görüldüğü üzere,sözkonusu işletme bölgesinde,istenen zaman aralığında,hangi arızanın kaç defa yaşandığını,bu arıza gruplarındaki işçilik,malzeme ve alet maliyetleri ile beraber toplam maliyetleri de gösteren bir analiz raporudur.

Tablo.6.Arıza Analiz Raporu

II.BÖLÜM

2006-2010 YILLARI ARASI ARIZA ENVANTERİNİN İNCELENMESİ

ARIZA KODLARI ANA BAŞLIKLAR

Arıza Bakım Yönetim Sistemi çalışmalarına, öncelikle arıza kodlarının tanımlanmasıyla başlanmış ve bu çalışma yaklaşık 6 ay kadar sürmüştür.Çalışmanın ilk aşamasında belirlenen arıza kodlarının kullanıcılar tarafından pratik kullanımı izlenmiş ancak görülen karmaşıklık ve uzun süre alan veri girişi nedeniyle iki kez tadil edilerek kullanıcılar tarafından en basit arıza giriş ekranı oluşturulmaya çalışılmıştır.Elektrik şebekesindeki arıza çeşitliliği bilinmektedir.Bundan dolayı ilk çalışmaya başlama aşamasında mümkün olan en sade ve pratik veri giriş ekranı oluşturulmalı,çalışmanın sonraki aşamalarında herhangi bir arıza teknisyeni tarafından bu ekranın kolaylıkla kullanılabilecek şekilde planlanması gereği gözden kaçırılmamalıdır.

KCETAŞ Arıza Sistematiği 5 Ana başlıktan oluşturulmuş ve bu başlıklar şu şekilde sıralanmıştır:
1-SCADA-MX: Scada Ve Röle Şefliği tarafından kullanılan arıza ana başlığıdır.
2-ŞEBEKE-MX: Arıza Ekiplerince kullanılan arıza ana başlığıdır.
3-ABONE-MX:Arıza Ekiplerince kullanılan arıza ana başlığıdır.
4-TESİS-MX: Şebeke Tesis Şefliğince kullanılan arıza ana başlığıdır.
5-DİĞER-MX:Tüm Şefliklerce gereğinde kullanılan ana başlıktır.
Yukarıda da görüldüğü üzere,tüm arıza veri giriş ekranı 5 ana başlıktan oluşmakta olup,giriş ve program içerisinde ilerleme son derece basittir.Arıza ekiplerince kullanılan ana başlık genel itibarıyla ŞEBEKE-MX ve ABONE-MX olup,tüm veri girişi yapan arıza elemanlarına bu iki ana başlık genelde yeterli olmaktadır.

1-SCADA MX
Röle arızası
Kesici Kumanda arızası
Güç trafosu koruma kumanda arızası
Scada RTU ve sistem arızaları
Akım trafosu arızaları ve tadilatı
Gerilim trafosu arızaları ve tadilatı
Scada haberleşme arızası
Trafo Merkezi DC besleme arızası
Orta gerilim kompanzasyon arızası ve bakımı
Alçak gerilim kompanzasyon arızası ve bakımı
2-ŞEBEKE-MX
Orta gerilim arızası
Alçak gerilim arızası
Aydınlatma arızası
Özel müşteri arızası
Şebeke tesise raporlu işler
Bakım onarıma raporlu işler
Aydınlatma servisine raporlu işler
Diğer servislere raporlu işler
3-ABONE-MX
Sayaç arızası
Şalter/Kaçak akım rölesi arızası
Dam direği arızası
Havai hat arızası
Rekortmen arızası
Kofre arızası
Asılsız ihbarlar
Abone işlerine raporlu işler
4-TESİS-MX
OG/AG Şebeke tadilatları
OG/AG Şebeke Bakımı
AG Gerilim düşümü
Hasarlı işler
Aydınlatma
5-DİĞER-MX
Abonelik ilk işlemleri
Orta gerilim enerji kesilmesi
Alçak gerilim enerji kesilmesi
Orta gerilim manevra
Kablo güzergahı gösterilmesi
Gerilim düşümü/yük ölçümü




ARIZA KOD SİSTEMATİĞİ : PROBLEM-SEBEP-ÇÖZÜM İLİŞKİSİ

Arıza Kod Sistematiği hazırlanırken, kurulan yapı PROBLEM-SEBEP-ÇÖZÜM mantığıyla kurgulanmıştır.Verisi işlenen bir arıza daha sonradan izleme ve bilgi edinme amaçlı olarak incelendiğinde,bu kurulmuş olan yapı işimizi çok daha kolaylaştırmaktadır. ÖRNEK: Şebekede meydana gelen bir rekortmen arızası ihbarına müdahale eden Arıza Ekip Şefi, bu arızayı ; ABONE-MX ana başlığı altında 'Rekortmen Arızası' PROBLEM'i olarak işlemekte,SEBEP kısmında 'rekortmen kablosup patlak' kısmını seçmekte, ÇÖZÜM olarak da 'Kablo tamamen değiştirildi' diyerek arızayı sisteme işleme kısmını tamamlamış olmaktadır.


PROBLEM SEBEP ÇÖZÜM
SAYAÇ ARIZASI Sayaç baronlarında gevşeklik olmuş Sayaç baronları sıkıldı
Sayaç yanmış Abone yeni sayaç alıp Şirkete başvuracak
Sayaç değiştirilerek enerji verildi,abone yeni sayacı ile Şirkete başvuracak
Sayaç sigortası arızası

Sayaç sigortası değiştirilerek,enerji verildi
Sayaç arkası panoda arıza

Pano arkasındaki arıza giderilerek,enerji verildi.
ŞALTER/K.A.R ARIZASI

Abone Şalteri/K.A.R düşmüş

Abone Şalteri/K.A.R kapatıldı.
Abone Şalteri/K.A.R özelliğini kaybetmiş

Abone Şalteri/K.A.R yenisi ile değiştirildi.
Abone Şalteri/K.A.R direk bağlandı,yenisini alıp haber verecek.
DAM DİREĞİ ARIZALARI
Dam direği yıkılmış

İrtibatları alındı,yaptırıp haber verecek.
Dam direği yapılmış,irtibatları bağlandı.
Dam direğinde oksit var Oksit giderildi,enerji verildi.
Dam direği izolatörü kırılmış Yeni izolatör takıldı
HAVAİ HAT ARIZASI
Havai hat düşmüş

Havai hat çekilerek enerji verildi.
Yapılan çalışmalar Havai hat diğer direğe aktarıldı
Havai hat özelliğini kaybetmiş Yeni havai hat kablosu çekildi
Gerilimde dalgalanma var Şebeke irtibatına klemens vuruldu
REKORTMEN ARIZASI
Rekortmen kablosu patlak

Kablo test edilerek,tamir edildi.
Geçici olarak beslendi,test gerekir.
Kablo tamamen yanık,değişmesi gerekir
Kablo tamamen değiştirildi
Test edildi,kepçe ile müdahale etmek gerekir
Rekortmen kablosu kopartılmış

Kablo tamir edilerek,tutanak tutuldu
KOFRE ARIZASI
Kofre sigortası atmış

Yeni sigorta takılarak enerji verildi
Kofre diplikleri yanmış Diplikler değiştirildi
ASILSIZ İHBARLAR Abonenin enerjisi mevcut Aboneye bilgi verildi
Borçtan dolayı kesik Aboneye bilgi verildi
Dahili arızası var Aboneye bilgi verildi
Yanlış adres bildirimi Aboneye bilgi verildi
ABONE İŞLERİNE RAPORLU İŞLER




KAYSERİ ve CİVARI ELEKTRİK T.A.Ş İLÇE İŞLETMELER 2006-2010 YILLARI ARASI TOPLAM ARIZA ENVANTERİ
Aşağıdaki tablodan da görüleceği üzere,2006 yılının başından 2010 yılının başına kadar toplam dört yılı aşkın süre içerisinde,Kayseri ve Civarı Elektrik T.A.Ş İlçe İşletme Şefliklerince sisteme işlenen arıza sayısı toplam adedi 64.661 olarak gerçekleşmiştir.En yüksek arıza adedinin gerçekleştiği İlçe Pınarbaşı İlçesi olmuştur.Bu İlçemiz 145 Köyü ve geniş coğrafi alanıyla Türkiye'nin en büyük ilçelerindendir.Bölge iklim şartları olarak da Sarız İlçesiyle beraber kış şartlarının çetin olduğu,hizmetin güç şartlarda gerçekleştiği bir karakterdedir.En son sıralarda yeralan Akkışla ve Özvatan İlçeleri,küçük iki İlçe olup,gerçekleşen arıza adetleri de ilçe dağıtım şebekesi büyüklüğüyle doğru orantılıdır.Tablodan anlaşılan odur ki; Coğrafi olarak hizmetin götürüldüğü büyük hacimli ilçeler(Pınarbaşı,Develi) ya da tabiat ve doğa şartlarının çetin olduğu (Sarız,Yahyalı) ilçelerde arıza adedi yüksek çıkmaktadır.

DÖKÜM TARİH ARALIĞI:


BAŞLANGIÇ:
01.01.2006

BİTİŞ:
19.03.2010




SIRA NO
İLÇE ADI
KODU
ARIZA ADEDİ
1
PINARBAŞI
4909329
11803
2
TOMARZA
4909420
7308
3
DEVELİ
4909427
7212
4
YAHYALI
4909413
6903
5
SARIZ
4909357
5423
6
SARIOĞLAN
4909315
5275
7
BÜNYAN
4909343
5079
8
İNCESU
4909350
4964
9
YEŞİLHİSAR
4909364
3829
10
FELAHİYE
4909322
2595
11
AKKIŞLA
4909336
2320
12
ÖZVATAN
4909308
1950

GENEL TOPLAM

64661


2006 yılının başından 2010 yılının başına kadar toplam dört yılı aşkın bir sürede KCETAŞ İlçe İşletmeler görev bölgesindeki 12 ilçede meydana gelen arızalar, aşağıdaki tabloda programdan döküm olarak alınmış ve incelenmiştir.En yüksek adet de gerçekleşen arızadan en düşük adetli olana doğru sıralama incelendiğinde, en başta Aydınlatma arızalarının geldiği,bunu sırayla AG şebeke ve OG şebeke arızalarının takip ettiği görülmektedir.Aydınlatma arızalarının ilk yıllarda daha yoğun olduğu görülünce,son yıllarda yapılan planlı aydınlatma bakımlarıyla oranın gittikçe azaldığı izlenmektedir.İlkbahar aylarında çalışmaya başlayan geçici bakım ekiplerimiz,mevsim itibarıyla OG nakil hat bakımlarına giremediklerinden dolayı AG şebeke ve aydınlatma bakımlarına ağırlık verilmektedir.Tabloda üçüncü sırada yeralan havai hat arızalarının çok yoğun gerçekleştiği ilk zamanlarda tespit edilmiş,Yatırım ve Planlama servisince çıkılan köy şebekesi ihalelerinde havai hat değişim işi de ihalelerin içerisine dercedilmiştir.Böylece,yıllar öncesinden çekilmiş olan ancak artık dış izolasyonu tamamen bozulmuş ve her noktasından arıza verebilecek duruma gelmiş olan NYA abone besleme kabloları,çelik gergi telli 2x6 NYM havai hat kablolarıyla değiştirilmektedir.Bu çalışmanın yapıldığı yerleşim birimlerindeki havai hat arızaları neredeyse sıfırlanmaktadır.Tabloda dikkat çeken bir nokta da,asılsız ihbarların fazla olmasıdır.Bu ihbarların Dağıtım Şirketleri için bir maliyet oluşturduğu vakıadır.Bundan dolayıdır ki,Şirketimiz yakın zamanda gerçekleştireceği Elektronik-İş çalışması kapsamında hem tüm çalışan sistemi birbiri arasında entegre ederek,hem de Call-Center merkezi ile bu ihbarların önemli bir kısmını daha arıza ekibini çıkarmadan yerinde azaltma ve eritmeyi planlamaktdır.OG arızalarının da yoğun olduğu bölgeler programdan takip edilmekte ve sık ve geçici açma olan hatbaşlarında özellikle Re-closer türü ekipmanlar kullanılarak bu noktalardaki geçici arızalarda hem ekip,işçilik ve malzeme maliyetlerinden kurtulmak,hem de bölgeyi enerjisiz bırakmamak için gerekli çalışmalar yapılmaktadır.Bununla beraber bu bölgelerdeki OG enerji nakil hattı bakımları öncelikle değerlendirilmektedir.


ARIZA TİPİ
TOPLAM
Aydınlatma arızası
15436
AG Arızası
10397
Havai hat arızası
8528
OG arızası
6397
Abone işlemleri (açma-kesme)
3866
OG manevra
2000
Abonelik ilk işlemleri
1453
Asılsız ihbar
1264
Armatür arızası
1215
N/A

1120
Şalter/K.A.R arızası
1104
Kofre arızası
992
Dam direği arızaları
982
Rekortmen arızası
892
AG sigorta arızası
883
OG sigorta arızası
775
AG hat arızası
750
Özel müşteri arızaları
674
Sayaç arızası
598
Abone işlerine raporlu işler
597
Yardımcı olunan işler
574
Kesici/Ayırıcı arızası
391
Diğer servislere raporlu işler
320
OG enerji kesilmesi
320
Aydınlatma sigorta arızası
268
AG enerji kesilmesi
217
Bakım onarıma raporlu işler
215
OG hat arızası
207
Yeni abone bağlama
207
Sayaç değiştirme
195
Şebeke tesise raporlu işler
186
AG şalter arızası
152
Abone işlemleri
148
Gerilim düşümü/yük ölçümü
148
Ücret mukabili yapılan işler
147
Abone dahili arızası
140
Aydınlatma grup arızası
135
Fotosel arızası
129
AG/OG Şebeke tadilatları
122
Hasarlı işler
86
Aydınlatma servisine raporlu işler
78
AG/OG Şebeke bakımı
76
Şebeke tesise raporlu işler
64
Kontaktör arızası
59



Toplam dört yılı aşkın arıza analizlerine yönelik kullanılan malzemeler,miktarlı olarak sıralandıklarında arıza sıralamasını doğrulayan ve onunla doğrudan paralel bir malzeme dökümünün önümüze çıktığı görülmektedir.En yüksek malzeme adedinin 125W civa buharlı ampul ve yine ardından da 2x1.5mm2 aydınlatma kablosu olduğunu görüyoruz.Yine 70W sodyum buharlı armatür ve lamba da bunları takip ediyor.Abone havai hat besleme kablosu arızaları da 6mm2 NYA kablonun çok miktarda kullanılmış olmasıyla ortadadır.Bunlardan sonra da OG ve AG arızalarında değiştirilen sigortaların yüksek miktarda olduğu gözlenmekte.Burada sıralanan malzemeler,alınan dökümlerde en üst sıralarda gelen malzeme cinsi ve miktarlarıdır.Bunun haricinde kullanılmış çok miktarda malzeme mevcut olmakla birlikte,dökümlerde adetleri daha düşük olduğundan gösterilmemiştir.Çalışmakta olan arıza kayıt programından,tüm malzemelerin kullanılmış miktarlarının yıllara sari dökümleri alınabilmekte olup,yıllık malzeme satınalma planlamalarında bu dökümler son derece işlevsel olarak kullanılabilir.


MALZEME ADI
BİRİM
TOPLAM
125W Civa buharlı ampul
ADET
27036
A40-B25 AL-CU Klemens
ADET
23083
1 Kv 6mm2 NYA Kablo
METRE
8976
Plastik Mühür Kelebek
ADET
5967
63A Buşon

ADET
4668
25A Buşon

ADET
3930
1 Kv 2x1.5mm2 NYM Kablo
METRE
3878
220W sodyum buharlı ampul
ADET
3538
70W sodyum buharlı ampul
ADET
3170
A40-A40 AL Klemens
ADET
3105
1 Kv 2x6mm2 NYM Kablo
METRE
2649
36 Kv OG sigorta buşonu 10A 61cm
ADET
2415
36 Kv OG sigorta buşonu 16A 61cm
ADET
2080
1 kV N-80 İzolatör

ADET
1847
70W sodyum buharlı armatür
ADET
1760
36 Kv OG sigorta buşonu 25A 61cm
ADET
1752
100A NH sigorta buşonu 00 Boy
ADET
1716
36 Kv OG sigorta buşonu 6A 61cm
ADET
1395
80A NH sigorta buşonu 00 Boy
ADET
1295
50A NH sigorta buşonu 00 Boy
ADET
1006
63A NH sigorta buşonu 00 Boy
ADET
923
Fotosel


ADET
841
1 Kv 3x35+16mm2 NYY Kablo
METRE
648
100A NH sigorta buşonu 0 Boy
ADET
613


SONUÇ ve ÖNERİLER:

Kayseri ve Civarı Elektrik T.A.Ş görev bölgesinde 2006 yılının başından bu tarafa arıza veri girişleri elektronik ortamda yapılmakta olup, düzenli olarak raporlanmakta ve dağıtım şebekesine ilişkin belli analizler yapılarak,şebeke iyileştirme çalışmalarına ağırlık verilmektedir.Belli bölgelerdeki arıza tiplerinin sürekliliği izlenebilmekte,buna yönelik çözüm önerileri geliştirilmektedir.Belli bölgelerde gerçekleşen yüksek miktarlı ya da bakım isteyen arızi durumlar, bu bölgelere bakım ekiplerinin öncelikli olarak sevk edilmesi sonucunu doğurmaktadır.Bununla birlikte aynı süreçte arızalardaki malzeme,alet ve eleman izlenebilirliği de sağlanmıştır.

Yapılan çalışmanın önümüzdeki dönemde giderilen bu arızalardaki net elektrik kesinti sürelerini tespit edebilir duruma getirilmesi,ilk amaç olarak önümüzde durmaktadır.

(1*) Müşteri hizmetleri merkezi:Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği Madde 28 — Dağıtım ve perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler tarafından, faaliyet konuları ile ilgili olarak arıza bildirimi, kaçak ve usulsüz elektrik enerjisi kullanım ihbarları, şikayetler ve benzeri konularda yapılan başvuruların cevaplandırılması için yirmidört saat kesintisiz hizmet verecek şekilde, yeterli donanım ve personele sahip müşteri hizmetleri merkezleri kurulur.









ELEKTRİK  DAĞITIM  SEKTÖRÜNDE  ARIZA - BAKIM  YÖNETİM  SİSTEMİ UYGULAMASI ve 5 YILLIK ÇIKTILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yazarları:

Şevki Özkan,Elektrik Müh.,İlçe İşletmeler Md. ; Turgay Güneş,Elektrik Müh.,İlçe İşletmeler Koordinasyon Şefi., Mustafa Karagöz,Elektrik Müh.,İlçeler Müh.)
kendilerine bu güzel çalışmalarından dolayı teşekkür ediyoruz.