Günümüzde elektrik enerjisinin dağıtımı görevini yerine getiren dağıtım şirketlerinin geniş bir alanda yerine getirilen saha çalışmalarını maliyetlendirme ve arıza-bakım/onarım çalışmalarını analiz ederek, sonuçlarını sahaya yansıtma ve elektrik şebekesini iyileştirme, bunun sonucunda artık mevzuatın da bir gerekliliği olan elektrik kesinti sürelerini en aza indirme çabası(1*), bu çalışmanın ana amacıdır.
1.GİRİŞ: Yapısı itibarıyla elektrik dağıtımı, geniş bir alanda yapılması gereken,TEDAŞ ın özelleştirme idaresine devri ile beraber yaşanılan özelleştirme sürecinde de,bu geniş alanda verilen hizmetin bir şekilde maliyetlendirilmesinin kaçınılmaz olduğu bir hizmet olarak önümüzde durmaktadır.Arıza-Bakım çalışmaları ,elektrik dağıtım şirketinin hizmet verdiği bölgenin tamamında,şehir merkezlerinden başlayarak tüm ilçe,belde,köy ve mezralarda yerine getirilmesi gereken kesintisiz bir çalışmadır.Arıza ve bakım/onarım amaçlı olarak sürekli saha çalışması yapan bu ekiplerin çalışmalarının maliyetlendirilmesi,şüphesiz görevli dağıtım şirketinin önümüzdeki dönemde mevzuatın da bir gereği olarak yapacağı ve her yıl EPDK na sunacağı tarife yapısının oluşmasında,gelir-gider hesaplarında,direkt olmasa bile endirekt olarak muhakkak yapılması ve çıktılarından yararlanılması gereken bir çalışmadır.Kayseri ve Civarı Elektrik T.A.Ş, 21 Elektrik dağıtım bölgesi içerisinde,18.dağıtım bölgesi olan Kayseri İlinde,elektrik dağıtımını üstlenmiş olup, yukarıda sıralanan gerekçelerle, 2006 yılı başından itibaren,arıza ve bakım onarım çalışmalarının,elektronik ortamda veritabanına kaydedilmesi amacıyla,bağlı İlçelerden bir tanesinde başlatmış olduğu pilot çalışmayı,2006 yılı içerisinde İl merkezi ve tüm diğer ilçelerinde yaygınlaştırmış ve 2007 yılında da düzenli raporlarla sonuçları değerlendirmeye başlamıştır.Burada;Kayseri İli ve İlçelerinde,Elektronik İş(E-İş) çalışması kapsamında uygulanmaya başlanan ve çıktıları alınan bu proje,adım adım incelenecek,başlangıçta arıza kayıt ve takip programı ve yapılmış olan arıza kod sistematiği hakkında bilgi verilecek,sonrasında ise 4 yılı aşkın bir süredir devam eden veri girişleri sonucunda elektronik ortamda oluşan arıza envanteri,alınan çıktı raporlarıyla incelenerek,örnek bir dağıtım şebekesi arıza yapısı ve çözüm önerileri irdelenmiş olacaktır.
I.BÖLÜM
ARIZA BAKIM YÖNETİM SİSTEMİNE GENEL BAKIŞ
1.ARIZA KAYITLARININ ALINMASI:Arıza
girişlerinde,ilk yapılması gereken,daha önceki yıllarda arıza kayıt
defterlerine kaydedilen arızanın,artık elektronik ortamda
kaydedilmesidir.Arıza ihbarını yazılı ya da sözlü olarak alan işletme
elemanı,arızanın yerini,tarifini,arızanın geliş zamanını,arızaya çıkılan
zamanı ve ekip şefini bilgisayara kaydeder.Bu kısma arızanın künyesi
denilebilir.Arıza Kayıt Defterleri ve Koltuk Ambarlarında kullanılan
Malzeme Çıkış Defterleri aslında bu programın kullanılmaya başlanmasıyla
beraber geçerliliğini yitirmiş fakat geçici bir süre daha teyit
mahiyetli kullanımlarından sonra kaldırılmasında hiçbir mahsur
kalmamıştır.
Tablo.1.Arıza Kayıtları Giriş Ekranı
2.ARIZA PARAMETRELERİNİN TANIMLANMASI:
Sahada yapılan arıza ve bakım/ onarım çalışmalarında,iş süreçlerini ve
arıza maliyet kalemlerini belirleyen üç ana unsur göze
çarpmaktadır.Bunlar:1.Eleman (Sahada arıza veya bakım/onarım çalışmasını
yapan ekibin üyesidir.)2.Alet (Arıza veya bakım/onarım çalışmasında
kullanılan Araç ve ekipmandır. )3.Malzeme(Arızanın giderilmesi
aşamasında veya bakım/onarımda kullanılan malzemelerdir.)
2.1.ELEMAN:Bir
arızaya gönderilen ekip,bir ekip şefi nezaretinde genelde bir arızacı
ve şoförden oluşur.Burada değişken,genelde arızacı sayısıdır.Ekipte
göreve giden tüm elemanlar,sicil kodlarıyla çağrılarak,çalışma süreleri
ile beraber bu alana kaydedilirler.Aşağıdaki arızada biri ekip şefi
olmak üzere üç kişilik bir ekibin, bir saat süreli bir çalışma
yaptıkları görülüyor.Oran kısmı,personel servisinden alınan,elemanın
saatlik ücretini göstermektedir.Program,personel,ambar servisleriyle
entegre çalışmakta olup,buralardaki malzeme,alet ve personel ücretlerini
güncel değerleriyle almaktadır.İşletmelerde arıza girişleri yapabilen
eleman sayısı her geçen gün artırılmış,buradaki yeni veri girişi yapan
elemanlarla birlikte yaşanan hatalı iş emri girişleri ciddi bir takiple
giderilmiş,tolere edilmiş ve standart bir noktaya ulaşılmıştır.
Uzun vadede kurulabilecek Şirket Performans Sistemi için buradan pek çok reel bilginin alınabileceği görülmüştür.
2.2.ALET:Arıza
çalışmalarında öncelikle ekibi arıza mahalline sevkeden araçlar,bu
alanda plaka numaralarıyla çağrılmakta ve kaydedilmektedir.Tüm araçların
saatlik maliyetleri,makine ikmal servisince bakım yönetim sistemine
geçilmeden önce hesaplanarak,programa bu bedellerle
kaydedilmişlerdir.Bunun dışında,yine arızada kullanılması muhtemel olan
megger,multimetre,pensampetmetre,makas,hızar…v.s gibi aletler de bu
alanda gösterilmektedir.Her arızada kullanılması muhtemel olan bir alet
çantası tanımlaması yapılarak,buna Genel Alet Çantası adı
verilmiş(GNL-ALET),bu alet çantası içerisine pense,tornavida,kontrol
kalemi tanımlanmış ve her arızada bir kez girişi zorunlu tutulmuştur.
2.3.MALZEME:Arızanın
giderilmesinde kullanılan her türlü malzeme,adlarıyla tanımlanarak bu
alana girilmektedir.Tüm malzemelerin güncel birim fiyatlarını
program,ambar servisiyle entegre çalışarak oradan
almaktadır.Kullanıcı,sadece kullandığı malzemenin adını ve adedini
girerek bu alanı kapatmaktadır.Koltuk Ambarlarında yaşanan en büyük
sorun olan,çıkışı yapılan ve iş süreçlerinde kullanılan malzemelerin
kontrol edilebilmesi sorunu çözülmüştür.Programa geçme aşamasında tüm
işletme koltuk ambarlarının sayımı yapılarak,ambarlarda mevcut malzeme
adetleri programa işlenmiş ve bu adetler ilgili İşletme Sorumluları
tarafından takip edilmeye başlanmıştır.Arıza girişi esnasında aşağıdaki
ekrana işlenen kullanılmış malzemeler,ambar adedinden otomatik olarak
düşmektedir.Haftalık/Aylık/Altı aylık/Yıllık kullanılan malzeme cinsleri
ve miktarları birkaç dakika içerisinde döküm raporlarından tespit
edilerek,İşletmenin bir sonraki dönemde talep edeceği malzeme
miktarlarını tespite yardımcı olabildiği gibi,genel malzeme
satınalmalarında ve ambarlarda yaşanan uzun süreli atıl malzemenin
azaltılmasında çözüm oluşturacaktır.
Tablo.4.Malzeme Kayıtları Giriş Ekranı
3.ARIZA KODLARI:Programın
devreye alınması öncesinde,en ciddi çalışma arıza kodlarının
belirlenmesi kısmında yapılmıştır.Altı aya yakın bir süre,değişik
boyutlardaki arıza kodlamalarını arıza çalışanlarının kullanma
performansları incelenmiş,yüzlerce arıza kodundan oluşabilecek kabarık
bir listeden özenle kaçınılarak,kullanıcılar tarafından;en sade,en kolay
ulaşılabilen bir arıza kod sistematiği geliştirilmeye
çalışılmıştır.Arıza Kod Sistematiği oluşturulurken,Problemler-Sebepler
ve Çözümler sıralaması takip edilmiş,Tablo.6 daki örnekte görüldüğü
gibi,OG arıza problemi olan bir noktada 4 tane sebep sıralanmış ve
çözümler kısmında da hangi çözümün bu arızada uygulandığı alan
açılmıştır. Tablo.5 de, tanımlanmış beş adet ana arıza ve iş kalemi
gözükmekte olup, Tablo.6 da ise Şebeke Arızalarının alt sınıfları ile
beraber, problem-sebep ve çözüm sistematiği gösterilmiştir.
4.SONUÇ RAPORLARI ve DEĞERLENDİRİLMESİ:Kayseri
şehir merkezinde ve 12 ilçede, 2006 yılı başından itibaren devam eden
arıza girişleri,bu konuda ciddi bir veri oluşmasına ve bu verilerin
değerlendirilmesi,çözüm önerilerinin sahaya yansıtılması gereğini ortaya
çıkarmıştır.Bu amaçla yapılan çalışmalarda,eleman,alet,malzeme ve arıza
başlıklarını detaylandıran 15 adet döküm raporu hazırlanarak sisteme
işlenmiş ve çalışır hale getirilmiştir.Herhangi bir ilçede görev yapan
İşletme Şefi,istediği anda aşağıda başlıkları görülen bu raporların
çıktısını alarak,personel,arıza,malzeme ya da alet etüdlerini
yapabilmekte,buna göre gereken tedbirleri uygulamaya koymaktadır.
4.1.ARIZA ANALİZ RAPORU:Bir
işletme bölgesini,arıza anlamında,belli zaman diliminde,en güzel
inceleme imkanı sağlayan maliyet raporlarından bir tanesidir.Aşağıda da
görüldüğü üzere,sözkonusu işletme bölgesinde,istenen zaman
aralığında,hangi arızanın kaç defa yaşandığını,bu arıza gruplarındaki
işçilik,malzeme ve alet maliyetleri ile beraber toplam maliyetleri de
gösteren bir analiz raporudur.
Tablo.6.Arıza Analiz Raporu
II.BÖLÜM
2006-2010 YILLARI ARASI ARIZA ENVANTERİNİN İNCELENMESİ
ARIZA KODLARI ANA BAŞLIKLAR
Arıza
Bakım Yönetim Sistemi çalışmalarına, öncelikle arıza kodlarının
tanımlanmasıyla başlanmış ve bu çalışma yaklaşık 6 ay kadar
sürmüştür.Çalışmanın ilk aşamasında belirlenen arıza kodlarının
kullanıcılar tarafından pratik kullanımı izlenmiş ancak görülen
karmaşıklık ve uzun süre alan veri girişi nedeniyle iki kez tadil
edilerek kullanıcılar tarafından en basit arıza giriş ekranı
oluşturulmaya çalışılmıştır.Elektrik şebekesindeki arıza çeşitliliği
bilinmektedir.Bundan dolayı ilk çalışmaya başlama aşamasında mümkün olan
en sade ve pratik veri giriş ekranı oluşturulmalı,çalışmanın sonraki
aşamalarında herhangi bir arıza teknisyeni tarafından bu ekranın
kolaylıkla kullanılabilecek şekilde planlanması gereği gözden
kaçırılmamalıdır.
KCETAŞ Arıza Sistematiği 5 Ana başlıktan oluşturulmuş ve bu başlıklar şu şekilde sıralanmıştır:
1-SCADA-MX: Scada Ve Röle Şefliği tarafından kullanılan arıza ana başlığıdır.
2-ŞEBEKE-MX: Arıza Ekiplerince kullanılan arıza ana başlığıdır.
3-ABONE-MX:Arıza Ekiplerince kullanılan arıza ana başlığıdır.
4-TESİS-MX: Şebeke Tesis Şefliğince kullanılan arıza ana başlığıdır.
5-DİĞER-MX:Tüm Şefliklerce gereğinde kullanılan ana başlıktır.
Yukarıda
da görüldüğü üzere,tüm arıza veri giriş ekranı 5 ana başlıktan
oluşmakta olup,giriş ve program içerisinde ilerleme son derece
basittir.Arıza ekiplerince kullanılan ana başlık genel itibarıyla
ŞEBEKE-MX ve ABONE-MX olup,tüm veri girişi yapan arıza elemanlarına bu
iki ana başlık genelde yeterli olmaktadır.
1-SCADA MX
|
2-ŞEBEKE-MX
|
3-ABONE-MX
|
||||||||||||||||||||||||||
4-TESİS-MX
|
5-DİĞER-MX
|
ARIZA KOD SİSTEMATİĞİ : PROBLEM-SEBEP-ÇÖZÜM İLİŞKİSİ
Arıza
Kod Sistematiği hazırlanırken, kurulan yapı PROBLEM-SEBEP-ÇÖZÜM
mantığıyla kurgulanmıştır.Verisi işlenen bir arıza daha sonradan izleme
ve bilgi edinme amaçlı olarak incelendiğinde,bu kurulmuş olan yapı
işimizi çok daha kolaylaştırmaktadır. ÖRNEK: Şebekede meydana gelen bir
rekortmen arızası ihbarına müdahale eden Arıza Ekip Şefi, bu arızayı ;
ABONE-MX ana başlığı altında 'Rekortmen Arızası' PROBLEM'i olarak
işlemekte,SEBEP kısmında 'rekortmen kablosup patlak' kısmını seçmekte,
ÇÖZÜM olarak da 'Kablo tamamen değiştirildi' diyerek arızayı sisteme
işleme kısmını tamamlamış olmaktadır.
PROBLEM | SEBEP | ÇÖZÜM |
SAYAÇ ARIZASI | Sayaç baronlarında gevşeklik olmuş | Sayaç baronları sıkıldı |
Sayaç yanmış | Abone yeni sayaç alıp Şirkete başvuracak | |
Sayaç değiştirilerek enerji verildi,abone yeni sayacı ile Şirkete başvuracak | ||
Sayaç sigortası arızası
|
Sayaç sigortası değiştirilerek,enerji verildi | |
Sayaç arkası panoda arıza
|
Pano arkasındaki arıza giderilerek,enerji verildi. | |
ŞALTER/K.A.R ARIZASI
|
Abone Şalteri/K.A.R düşmüş
|
Abone Şalteri/K.A.R kapatıldı. |
Abone Şalteri/K.A.R özelliğini kaybetmiş
|
Abone Şalteri/K.A.R yenisi ile değiştirildi. | |
Abone Şalteri/K.A.R direk bağlandı,yenisini alıp haber verecek. | ||
DAM DİREĞİ ARIZALARI |
Dam direği yıkılmış
|
İrtibatları alındı,yaptırıp haber verecek.
Dam direği yapılmış,irtibatları bağlandı. |
Dam direğinde oksit var | Oksit giderildi,enerji verildi. | |
Dam direği izolatörü kırılmış | Yeni izolatör takıldı | |
HAVAİ HAT ARIZASI |
Havai hat düşmüş
|
Havai hat çekilerek enerji verildi. |
Yapılan çalışmalar | Havai hat diğer direğe aktarıldı | |
Havai hat özelliğini kaybetmiş | Yeni havai hat kablosu çekildi | |
Gerilimde dalgalanma var | Şebeke irtibatına klemens vuruldu | |
REKORTMEN ARIZASI |
Rekortmen kablosu patlak
|
Kablo test edilerek,tamir edildi. |
Geçici olarak beslendi,test gerekir. | ||
Kablo tamamen yanık,değişmesi gerekir | ||
Kablo tamamen değiştirildi | ||
Test edildi,kepçe ile müdahale etmek gerekir | ||
Rekortmen kablosu kopartılmış
|
Kablo tamir edilerek,tutanak tutuldu | |
KOFRE ARIZASI |
Kofre sigortası atmış
|
Yeni sigorta takılarak enerji verildi |
Kofre diplikleri yanmış | Diplikler değiştirildi | |
ASILSIZ İHBARLAR | Abonenin enerjisi mevcut | Aboneye bilgi verildi |
Borçtan dolayı kesik | Aboneye bilgi verildi | |
Dahili arızası var | Aboneye bilgi verildi | |
Yanlış adres bildirimi | Aboneye bilgi verildi | |
ABONE İŞLERİNE RAPORLU İŞLER |
KAYSERİ ve CİVARI ELEKTRİK T.A.Ş İLÇE İŞLETMELER 2006-2010 YILLARI ARASI TOPLAM ARIZA ENVANTERİ
Aşağıdaki
tablodan da görüleceği üzere,2006 yılının başından 2010 yılının başına
kadar toplam dört yılı aşkın süre içerisinde,Kayseri ve Civarı Elektrik
T.A.Ş İlçe İşletme Şefliklerince sisteme işlenen arıza sayısı toplam
adedi 64.661 olarak gerçekleşmiştir.En yüksek arıza adedinin
gerçekleştiği İlçe Pınarbaşı İlçesi olmuştur.Bu İlçemiz 145 Köyü ve
geniş coğrafi alanıyla Türkiye'nin en büyük ilçelerindendir.Bölge iklim
şartları olarak da Sarız İlçesiyle beraber kış şartlarının çetin
olduğu,hizmetin güç şartlarda gerçekleştiği bir karakterdedir.En son
sıralarda yeralan Akkışla ve Özvatan İlçeleri,küçük iki İlçe
olup,gerçekleşen arıza adetleri de ilçe dağıtım şebekesi büyüklüğüyle
doğru orantılıdır.Tablodan anlaşılan odur ki; Coğrafi olarak hizmetin
götürüldüğü büyük hacimli ilçeler(Pınarbaşı,Develi) ya da tabiat ve doğa
şartlarının çetin olduğu (Sarız,Yahyalı) ilçelerde arıza adedi yüksek
çıkmaktadır.
DÖKÜM TARİH ARALIĞI: | |||
BAŞLANGIÇ:
|
01.01.2006 | ||
BİTİŞ:
|
19.03.2010 | ||
SIRA NO
|
İLÇE ADI
|
KODU
|
ARIZA ADEDİ
|
1
|
PINARBAŞI
|
4909329
|
11803
|
2
|
TOMARZA
|
4909420
|
7308
|
3
|
DEVELİ
|
4909427
|
7212
|
4
|
YAHYALI
|
4909413
|
6903
|
5
|
SARIZ
|
4909357
|
5423
|
6
|
SARIOĞLAN
|
4909315
|
5275
|
7
|
BÜNYAN
|
4909343
|
5079
|
8
|
İNCESU
|
4909350
|
4964
|
9
|
YEŞİLHİSAR
|
4909364
|
3829
|
10
|
FELAHİYE
|
4909322
|
2595
|
11
|
AKKIŞLA
|
4909336
|
2320
|
12
|
ÖZVATAN
|
4909308
|
1950
|
GENEL TOPLAM
|
64661
|
2006
yılının başından 2010 yılının başına kadar toplam dört yılı aşkın bir
sürede KCETAŞ İlçe İşletmeler görev bölgesindeki 12 ilçede meydana gelen
arızalar, aşağıdaki tabloda programdan döküm olarak alınmış ve
incelenmiştir.En yüksek adet de gerçekleşen arızadan en düşük adetli
olana doğru sıralama incelendiğinde, en başta Aydınlatma arızalarının
geldiği,bunu sırayla AG şebeke ve OG şebeke arızalarının takip ettiği
görülmektedir.Aydınlatma arızalarının ilk yıllarda daha yoğun olduğu
görülünce,son yıllarda yapılan planlı aydınlatma bakımlarıyla oranın
gittikçe azaldığı izlenmektedir.İlkbahar aylarında çalışmaya başlayan
geçici bakım ekiplerimiz,mevsim itibarıyla OG nakil hat bakımlarına
giremediklerinden dolayı AG şebeke ve aydınlatma bakımlarına ağırlık
verilmektedir.Tabloda üçüncü sırada yeralan havai hat arızalarının çok
yoğun gerçekleştiği ilk zamanlarda tespit edilmiş,Yatırım ve Planlama
servisince çıkılan köy şebekesi ihalelerinde havai hat değişim işi de
ihalelerin içerisine dercedilmiştir.Böylece,yıllar öncesinden çekilmiş
olan ancak artık dış izolasyonu tamamen bozulmuş ve her noktasından
arıza verebilecek duruma gelmiş olan NYA abone besleme kabloları,çelik
gergi telli 2x6 NYM havai hat kablolarıyla değiştirilmektedir.Bu
çalışmanın yapıldığı yerleşim birimlerindeki havai hat arızaları
neredeyse sıfırlanmaktadır.Tabloda dikkat çeken bir nokta da,asılsız
ihbarların fazla olmasıdır.Bu ihbarların Dağıtım Şirketleri için bir
maliyet oluşturduğu vakıadır.Bundan dolayıdır ki,Şirketimiz yakın
zamanda gerçekleştireceği Elektronik-İş çalışması kapsamında hem tüm
çalışan sistemi birbiri arasında entegre ederek,hem de Call-Center
merkezi ile bu ihbarların önemli bir kısmını daha arıza ekibini
çıkarmadan yerinde azaltma ve eritmeyi planlamaktdır.OG arızalarının da
yoğun olduğu bölgeler programdan takip edilmekte ve sık ve geçici açma
olan hatbaşlarında özellikle Re-closer türü ekipmanlar kullanılarak bu
noktalardaki geçici arızalarda hem ekip,işçilik ve malzeme
maliyetlerinden kurtulmak,hem de bölgeyi enerjisiz bırakmamak için
gerekli çalışmalar yapılmaktadır.Bununla beraber bu bölgelerdeki OG
enerji nakil hattı bakımları öncelikle değerlendirilmektedir.
ARIZA TİPİ |
TOPLAM
|
||
Aydınlatma arızası |
15436
|
||
AG Arızası |
10397
|
||
Havai hat arızası |
8528
|
||
OG arızası |
6397
|
||
Abone işlemleri (açma-kesme) |
3866
|
||
OG manevra |
2000
|
||
Abonelik ilk işlemleri |
1453
|
||
Asılsız ihbar |
1264
|
||
Armatür arızası |
1215
|
||
N/A |
1120
|
||
Şalter/K.A.R arızası |
1104
|
||
Kofre arızası |
992
|
||
Dam direği arızaları |
982
|
||
Rekortmen arızası |
892
|
||
AG sigorta arızası |
883
|
||
OG sigorta arızası |
775
|
||
AG hat arızası |
750
|
||
Özel müşteri arızaları |
674
|
||
Sayaç arızası |
598
|
||
Abone işlerine raporlu işler |
597
|
||
Yardımcı olunan işler |
574
|
||
Kesici/Ayırıcı arızası |
391
|
||
Diğer servislere raporlu işler |
320
|
||
OG enerji kesilmesi |
320
|
||
Aydınlatma sigorta arızası |
268
|
||
AG enerji kesilmesi |
217
|
||
Bakım onarıma raporlu işler |
215
|
||
OG hat arızası |
207
|
||
Yeni abone bağlama |
207
|
||
Sayaç değiştirme |
195
|
||
Şebeke tesise raporlu işler |
186
|
||
AG şalter arızası |
152
|
||
Abone işlemleri |
148
|
||
Gerilim düşümü/yük ölçümü |
148
|
||
Ücret mukabili yapılan işler |
147
|
||
Abone dahili arızası |
140
|
||
Aydınlatma grup arızası |
135
|
||
Fotosel arızası |
129
|
||
AG/OG Şebeke tadilatları |
122
|
||
Hasarlı işler |
86
|
||
Aydınlatma servisine raporlu işler |
78
|
||
AG/OG Şebeke bakımı |
76
|
||
Şebeke tesise raporlu işler |
64
|
||
Kontaktör arızası |
59
|
Toplam
dört yılı aşkın arıza analizlerine yönelik kullanılan
malzemeler,miktarlı olarak sıralandıklarında arıza sıralamasını
doğrulayan ve onunla doğrudan paralel bir malzeme dökümünün önümüze
çıktığı görülmektedir.En yüksek malzeme adedinin 125W civa buharlı ampul
ve yine ardından da 2x1.5mm2 aydınlatma kablosu olduğunu görüyoruz.Yine
70W sodyum buharlı armatür ve lamba da bunları takip ediyor.Abone havai
hat besleme kablosu arızaları da 6mm2 NYA kablonun çok miktarda
kullanılmış olmasıyla ortadadır.Bunlardan sonra da OG ve AG arızalarında
değiştirilen sigortaların yüksek miktarda olduğu gözlenmekte.Burada
sıralanan malzemeler,alınan dökümlerde en üst sıralarda gelen malzeme
cinsi ve miktarlarıdır.Bunun haricinde kullanılmış çok miktarda malzeme
mevcut olmakla birlikte,dökümlerde adetleri daha düşük olduğundan
gösterilmemiştir.Çalışmakta olan arıza kayıt programından,tüm
malzemelerin kullanılmış miktarlarının yıllara sari dökümleri
alınabilmekte olup,yıllık malzeme satınalma planlamalarında bu dökümler
son derece işlevsel olarak kullanılabilir.
MALZEME ADI |
BİRİM
|
TOPLAM
|
|||
125W Civa buharlı ampul |
ADET
|
27036
|
|||
A40-B25 AL-CU Klemens |
ADET
|
23083
|
|||
1 Kv 6mm2 NYA Kablo |
METRE
|
8976
|
|||
Plastik Mühür Kelebek |
ADET
|
5967
|
|||
63A Buşon |
ADET
|
4668
|
|||
25A Buşon |
ADET
|
3930
|
|||
1 Kv 2x1.5mm2 NYM Kablo |
METRE
|
3878
|
|||
220W sodyum buharlı ampul |
ADET
|
3538
|
|||
70W sodyum buharlı ampul |
ADET
|
3170
|
|||
A40-A40 AL Klemens |
ADET
|
3105
|
|||
1 Kv 2x6mm2 NYM Kablo |
METRE
|
2649
|
|||
36 Kv OG sigorta buşonu 10A 61cm |
ADET
|
2415
|
|||
36 Kv OG sigorta buşonu 16A 61cm |
ADET
|
2080
|
|||
1 kV N-80 İzolatör |
ADET
|
1847
|
|||
70W sodyum buharlı armatür |
ADET
|
1760
|
|||
36 Kv OG sigorta buşonu 25A 61cm |
ADET
|
1752
|
|||
100A NH sigorta buşonu 00 Boy |
ADET
|
1716
|
|||
36 Kv OG sigorta buşonu 6A 61cm |
ADET
|
1395
|
|||
80A NH sigorta buşonu 00 Boy |
ADET
|
1295
|
|||
50A NH sigorta buşonu 00 Boy |
ADET
|
1006
|
|||
63A NH sigorta buşonu 00 Boy |
ADET
|
923
|
|||
Fotosel |
ADET
|
841
|
|||
1 Kv 3x35+16mm2 NYY Kablo |
METRE
|
648
|
|||
100A NH sigorta buşonu 0 Boy |
ADET
|
613
|
SONUÇ ve ÖNERİLER:
Kayseri
ve Civarı Elektrik T.A.Ş görev bölgesinde 2006 yılının başından bu
tarafa arıza veri girişleri elektronik ortamda yapılmakta olup, düzenli
olarak raporlanmakta ve dağıtım şebekesine ilişkin belli analizler
yapılarak,şebeke iyileştirme çalışmalarına ağırlık verilmektedir.Belli
bölgelerdeki arıza tiplerinin sürekliliği izlenebilmekte,buna yönelik
çözüm önerileri geliştirilmektedir.Belli bölgelerde gerçekleşen yüksek
miktarlı ya da bakım isteyen arızi durumlar, bu bölgelere bakım
ekiplerinin öncelikli olarak sevk edilmesi sonucunu
doğurmaktadır.Bununla birlikte aynı süreçte arızalardaki malzeme,alet ve
eleman izlenebilirliği de sağlanmıştır.
Yapılan
çalışmanın önümüzdeki dönemde giderilen bu arızalardaki net elektrik
kesinti sürelerini tespit edebilir duruma getirilmesi,ilk amaç olarak
önümüzde durmaktadır.
(1*)
Müşteri hizmetleri merkezi:Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği Madde 28 —
Dağıtım ve perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler tarafından,
faaliyet konuları ile ilgili olarak arıza bildirimi, kaçak ve usulsüz
elektrik enerjisi kullanım ihbarları, şikayetler ve benzeri konularda
yapılan başvuruların cevaplandırılması için yirmidört saat kesintisiz
hizmet verecek şekilde, yeterli donanım ve personele sahip müşteri
hizmetleri merkezleri kurulur.
ELEKTRİK DAĞITIM SEKTÖRÜNDE ARIZA - BAKIM YÖNETİM SİSTEMİ UYGULAMASI ve 5 YILLIK ÇIKTILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yazarları:
Şevki
Özkan,Elektrik Müh.,İlçe İşletmeler Md. ; Turgay Güneş,Elektrik
Müh.,İlçe İşletmeler Koordinasyon Şefi., Mustafa Karagöz,Elektrik
Müh.,İlçeler Müh.)
kendilerine bu güzel çalışmalarından dolayı teşekkür ediyoruz.